Mindenki azzal bíztat, hogy ez a legjobb befektetés a számodra? Mesélt már valaki valaha kellemetlen esetekről, olyan szituációkról, amik után kétszer meggondolná az LTP újra kötését? Persze, hogy erről mindenki hallgat! Hogy miért? Mert félnek, hogy akkor nem fogsz kötni. Most nézzük meg, hogy milyen szívások várnak rád, ha mégis LTP kötésére adod a fejedet és nem vagy felkészülve a kellemetlenségekre! Mert nekünk sosem az a célunk, hogy belelökjünk az ismeretlenbe…
Az LTP, amit csekken fizetnél
Vannak olyan ügyfelek, akik csekken szeretnék befizetni az LTP aktuális díját, és ezért még a havi 200 forintos kényelmetlenségi díjat is bevállalják. Logikusan gondolná az ember, hogy ilyenkor minden úgy működik, mint más szolgáltatóknál. Ma befizetem a szerződéssel az első havi díjat és még következő hónapban megérkezik a csekk-csomag, hogy tudjuk rendezni, amit kell.
Ehhez képest ügyfelünk mesélte az alábbi történetet, ami elszomorított minket:
” Február 21.-én kötöttem meg a szerződést és még aznap befizettem az első díjat. Azzal tisztában voltan, hogy a szerződés emiatt február 1-el indul majd el és már márciusban megint fizetni kell. Vártam a csekket, de nem érkezett. Nem szeretek elmaradásban lenni, ezért hónap közepén hívtam a pénztárat, ahol azt mondták, hogy még ellenőrzik a jogosultságomat. Ez fura volt nekem, mivel már megkaptam a welcome elfogadó levelet amúgy… Eltelt újabb két hét és még mindig semmi. Megint hívom őket, megint leráznak.
Végre valahára, április közepén megérkezett a csekk-csomag, amiben egy évre előre benne volt minden. Vagyis lett volna, mert túl precíz vagyok és észrevettem, hogy a március havi csekk nagyvonalúan kimaradt, a számozás áprilistól indul. Felhívom őket, ahol a hölgy arrogánsan közli, hogy ez a természetesen, hiszen a rendszer onnantól generálja a csekket, hogy leellenőriztek mindent. Szóval, ha nem vettem volna észre a hiányzó csekket és nem lettem volna lelkiismeretes, akkor a szerződésem folyamatosan 1 havi csúszásban lett volna és emiatt 6.000 forint támogatástól estem volna el. A pénztár nem szólt erről. Úgy oldottam meg a helyzetet, hogy bementem a bankba és befizettem személyesen.”
Azonnal zaklatnak
Lehet, hogy ez nem probléma alapvetően, csak minket zavar. Mi úgy gondoljuk, hogy szeretünk célirányosan tárgyalni az ügyfelekkel, és senkire nem zúdítunk rá olyan dolgokat, amik nem érdeklik. Többek között miénk a www.gyerekmegtakaritas.hu oldal is, de mégsem mondaná egyik LTP ügyfelünk sem, hogy megpróbáltuk gyerekprogram megkötésével győzni.
Ehhez képest sokszor hallani, hogy a marketing nyilatkozat elfogadásával az adott pénztár máris jogosultságot szerez magának arra, hogy napokon belül már hívja az értékesítő nyugdíjmegtakarítással, hitelkártyával vagy bármi mással kapcsolatban. Ez azért is véleményes, mert egyes ügyfél visszajelzések alapján volt olyan pénztári eset, amikor hamarabb hívták marketing megkereséssel, minthogy a pénztár visszaigazolta volna az ügyfélnek a szerződés létrejöttét. Persze le lehet rázni őket azonnal, de akkor sem biztos, hogy mindenkinek kellemes élmény! Lelkileg erre is készülni kell!
Probléma, ha rossz a közlemény utalásnál
Sajnos az utalás sem történik mindig hibamentesen. Egyik ügyfelünknél bejelzett a rendszer, hogy elmaradásban van két hónappal. Ilyenkor természetesen azonnal jelentkezünk, hogy ne legyen a szerződéssel semmi gond, a támogatás ne sérüljön. Éltünk a gyanúperrel, hogy az ügyfél amúgy rendesen fizeti és más lehet a probléma. Azt eddig is tudtuk, hogy az LTP pénztárak nem nagyon törik magukat az utánkövetéssel kapcsolatban. Tehát nem mostanában derült volna ki részükről, hogy valami baj van.
Elébe kell menni a dolgoknak. Az ügyfelünk meglepődött azon, hogy elmaradásban van, hiszen kezdetektől fogva rendesen utalja (friss szerződés, februári kötéssel). Végignéztük az utalásokat és kiderült, hogy az első önálló utalásánál a sablonba eggyel kevesebb számot írt be ajánlatszámként, ami miatt a pénztár nem tudja azonosítani az utalást. A furcsaság az egészben, hogy ezt a sablont használta áprilisban is és ott is rossz ajánlatszámmal került átutalásra az összeg. Viszont az áprilisi díjat a pénztár elutasította és vissza is utalta azonosítás hiányában. Tehát, ami az egyik hónapban korrektül működött, az a másik hónapban egyáltalán nem. Természetesen a pénz nem tűnt el, írtunk nyilatkozatot, de akkor is teljesen felesleges kör, hiszen egy rendes adminisztrációban ilyennek nem szabadna előfordulnia.
Lassú a kifizetés, sőt kifejezetten problémás
A törvény júliustól csökkenti a kifizetési időszakot 2 hónapra (ez még mindig brutálisan sok véleményünk szerint), ráadásul erre még legjobb esetben is rárakódik a 15 napos kiutalási időszak. Viszont már nem egyszer tapasztaltuk, hogy ennél bizonyos esetekben kiszámíthatatlanabb és hosszabb a folyamat. Olyan érzése lehet az embernek, mintha előnyben részesülnének azok az ügyfelek, akik az LTP hitelt is ígénybe veszik, miközben a nettó megtakarításos ügyfelek háttérbe szorulnak és a végletekig lelassul a folyamat.
Persze nem ez az általános, és nem lehet egyetlen LTP pénztárra sem ráhúzni a gyakorlatot, de mégis több régi ügyfelünk panaszkodott erről. Ez már csak azért is problémás, mert sokan lakásvásárláshoz szeretnék felhasználni a szerződést önerőként. Ha pedig az önerő mellett hitelre is szükség van, akkor akár egy jó vételt el is bukhatnak ezáltal. Hiszen a bank a hitelt mindig az önerő kifizetése után folyósítja. Ha viszont az önerő LTP része elcsúszik egy hónappal, akkor a hitel folyósítása is csúszik. Sajnos nem minden eladónak van türelme/lehetősége ezt a folyamatot kivárni.
Adás-vételi után?
Előző pontra reflektálva létezik a gyorsított eljárási lehetőség, ami minimum kétséges gyakorlat. Az alábbi történetet hallottuk, amit meglepődve tapasztaltunk:
„Hihetetlen ez a mizéria, ami az LTP körül zajlik…de sajnos mai napon ugyanebbe a csapdába estem 🙁
Új házat vásárolnánk…kéne a megtakarításunk vételár előlegre, erre ma közlik, h nem fizetnek csak ha van végleges adásvételi. Előzőleg úgy tájékoztattak (ez is vicces, rögzített ltp info vonal), h új háznál van 365 napom. Majd visszahívtak, h bocsi, csak 120 nap. Erre úgy alakítottuk a végleges adásvételit h ezzel ne legyen gond, novemberbe megkötnénk, akkor lesz csak használatbavételi engedély. 120nap rendbe is lenne júliusi kifizetésnél.
Erre ma mikor bementem h elindítsam a folyamatot, közölték h ez nem így megy, csak a végleges adásvételit fogadják el 🙁
Sírvafakadok, mert ha ez így van, a 4 év alatt gyűjtögetett pénzemet se kapom lassan meg, mert ha gyorsítva kérem a kifizetést az még 3% ktg.”
Sajnos valóban előfordul, hogy téves információt kapnak az ügyfelek konkrétan egy pénztári ügyintézőtől. Mert egyáltalán nem mindegy a határidő szempontjából a kiutálás. Ráadásul az adás-vételi szerződés már egy sokkal komolyabb jogviszonyt testesít meg, mint egy előszerződés. Ha pedig nem érkezne meg időben a pénz az adás-vételiben rögzített időpontokra, akkor az eladó jóindulatára vagyunk kényszerítve. És ez a jóindulat nem minden esetben létezik.
Akkor ne kössünk LTP-t?
A cikkbe vázolt esetekről nem jelenthető ki, hogy a rendszer automatizmusának részei. Elképzelhető, hogy egyedi esetekről van szó, véletlen hibákról. Ennek ellenére azt gondoljuk, hogy ezeket is figyelembe kellene mindenkinek vennie, mielött megköti a szerződést. Nem is feltétlenül lebeszélni szeretnénk bárkit, hanem lelkileg felkészíteni az előre nem számítható helyzetekre, adminisztrációs terhekre. Amikor egy LTP szerződést kötünk, akkor szeretjük azt hinni, hogy automatikusan minden rendben működik. Sajnos ez számos esetben bizonyítottan nem valósult meg.
Érdemes a saját LTP szerződésünket figyelni, a befizetéseket időszakonként ellenőrizni (pénztári oldalról és a saját oldalaunkról is). Lejárat előtt pedig tudatosan elkezdeni utánajárni a pénzfelvétel szabályainak, hogy ne az utolsó percben kelljen kapkodni!
Ha mégis szeretnél LTP-t kötni, akkor itt vannak a legújabb akciók!